El hombre de Laramie

Anthony Mann, 1955
Reparto: James Stewart (Will Lockhart), Arthur Kennedy (Vic Hansbro), Donald Crisp (Alec Waggoman), Aline MacMahon (Kate Canady) Wallace Ford (Charley O'Leary), Jack Elam (Chris Boldt)
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La herencia de los Waggoman

El hombre de Larramie puede gustar mucho a los amantes del western porque está llena indios, ganaderos con fincas inmensas, paisajes áridos, una herencia de padres a hijos, leyes impuestas con el revólver, caciques, duelos y venganzas; pero probablemente decepcione a los amantes del drama porque los malos y los conflictos no son muy sólidos.

Will Lockhart conduce un convoy de mercancías hasta un pueblo de Nuevo México llamado Coronado. Sabemos que una segunda razón le lleva hasta aquellas tierras y descubriremos que busca al que vendió rifles a los indios, porque su hermano, un joven soldado, murió en una escaramuza. Lockhart sufre una y otra vez las afrentas de Dave Waggoman, el hijo del cacique del pueblo que impone su ley arbitraria. Lockhart lo pone en su sitio y se gana el respeto del padre, un hombre honrado que también usó la fuerza para dominar aquel territorio, pero con justicia.

La causa del ranchero y la de Lockhart se unen al final, como si el anciano buscara alguien que ocupara el lugar de su hijo. Pero, aunque ese momento es épico, Anthony Mann ha tenido que sacrificar demasiada realidad para llegar hasta él. Lockhart es víctima de afrentas por parte de un villano que parece no tener otro placer en la vida que el de herirle, su reputación se ve implicada en crímenes que no ha cometido y de los que no puede defenderse. Y aunque el final esclarece la verdad y salda cuentas con cada personaje, resulta curioso el modo inconsciente en que actúan los verdugos.
Images journal: Stewart’s obsessed heroes are always on edge. Unlike John Wayne who exuded a western machismo of invulnerability, Stewart’s characters had their moments of doubt, mental anguish, and vulnerability. In Winchester 73, Stewart loses control, his face rippling into a series of uncontrolled paroxysms as he twists Dan Duryea’s head into a bar counter. In The Man From Laramie, Captain Lockhart (Stewart) is captured by Dave Waggoman (Alex Nicol) and shot in the shooting hand. He writhes in pain, bubbling, "Why you scum," and then rides away wounded and defeated.
All movie guide: Anthony Mann directed this brilliant psychological western based upon Shakespeare's King Lear.
Glen Erikson: The Man From Laramie manages to be simultaneously conventional and boldly unusual. On one hand, it is stacked with stock situations and characters that on paper sound pretty lame: The mysterious stranger come to town to settle the hash of friend and foe alike (Shane); the prim heroine; the Ponderosa-like monster ranch and its aging patriarch (Duel in the Sun, Giant, The Furies, The Big Country); and the plot device of (yawn) selling guns to the Indians (more oaters than you can throw a buffalo at). But Anthony Mann elevates the mythic elements with a visual flair that would serve him well in his later epics: El Cid, The Fall of the Roman Empire, even The Heroes of Telemark. Will Lockhart faces down the mounted, charging Alec Waggoman in a confrontation reminiscent of El Cid. In one of Mann's most brutal and traumatic scenes, a frantic, writhing Lockhart is held fast, his hand outstretched, so that the insane Dave Waggoman can shoot a hole through it.
Richard T. Jameson: The Man from Laramie is the last of five remarkable Westerns the director made with James Stewart (starting with Winchester '73 and peaking with The Naked Spur). This collaboration marked virtually a whole new career for Stewart, whose characters are all haunted by the past and driven by obsession--here, to find whoever set his cavalry-officer brother in the path of warlike Indians.

Rotten Tomatoes

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